Skocz do głównej treści strony
Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Wicku

Data: 22-06-2023

W dniu 19.06.2023 uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Wicku, tj. kl. VIIa oraz VIa, wraz ze swoimi ukraińskimi kolegami, wzięli udział w wycieczce do Warszawy. Wyjazd odbył się w ramach II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”, skierowanego do młodzieży polskiej i ukraińskiej. Pomysłodawcą przedsięwzięcia jest Fundacja „Forum Dialogu”, która zorganizowała i sfinansowała naszą wycieczkę.

Z Wicka, niewielkiej miejscowości w pobliżu Łeby, wyjechaliśmy bardzo wczesnym rankiem – około godz. 5.45. Do Warszawy dotarliśmy około godz. 11.00 i pół godziny później rozpoczęliśmy zwiedzanie Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Nie mogliśmy przejść obojętnie obok barwnych, oryginalnych ekspozycji, wzbogaconych elementami multimedialnymi. Odpowiednie otoczenie oraz opowieść przewodnika wprowadziły nas w świat dawno miniony, w którym losy Polaków i Żydów przenikały się wzajemnie, często tworząc jedną historię. Oglądając kolejne galerie, dowiedzieliśmy się m. in. kiedy i w jakich okolicznościach pojawili się w Polsce Żydzi, poznaliśmy niektóre rytuały, nazwy ważnych miejsc i przedmiotów, dowiedzieliśmy się, jak wyglądało ich życie codzienne i uroczystości, przeszliśmy uliczkami dawnych miast, zajrzeliśmy do kina, szkoły i na stację kolejową. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób nasz kraj stał się centrum żydowskiej diaspory  i jak przestał nim być. Wizyta w Muzeum Polin była nie tylko fizycznym przejściem przez poszczególne galerie, to przede wszystkim wędrówka emocjonalna i intelektualna  od najstarszych opowieści o przybyciu Żydów na ziemie polskie, przez rozwój handlu, przemysłu, aż do Zagłady i czasów współczesnych.

Kolejnym punktem programu był spacer z przewodnikiem, a jego tematem były „Żydowskie miejsca w Warszawie”. Trudno było przyjąć do wiadomości, że wzniesienia, na których wybudowano domy, nie są wynikiem naturalnego ukształtowania terenu, ale powstały po wyburzeniu dzielnicy żydowskiej. Podczas wędrówki po stolicy m. in. dowiedzieliśmy się, kim był i z czego zasłynął Ludwik Zamenhof, przypomnieliśmy sobie postać Janusza Korczaka, zobaczyliśmy mural poświęcony wyjątkowym żydowskim kobietom. Przeszliśmy przez Nowolipie, w którym budynki z gruzobetonu kontrastują ze wszechobecną zielenią.

Około 16.30 opuściliśmy Warszawę i udaliśmy się w podróż powrotną. Do Wicka dotarliśmy ok. godz. 23.00.

Wizyta w Muzeum Polin oraz spacer po Muranowie po raz kolejny uświadomiły nam, że warto znać historię, szczególnie innych narodowości, by móc je zrozumieć i nie ulegać stereotypom. Zrozumienie prowadzi do wzajemnego szacunku między ludźmi – bez względu na ich pochodzenie. Do takich wniosków doszli też uczestnicy naszej wycieczki: uczniowie z Polski i Ukrainy.

D. Halas, A. Burak

Grafika 1: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 2: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 3: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 4: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 5: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 6: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 7: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 8: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 9: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 10: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 11: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 12: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 13: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 14: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 15: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 16: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 17: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 18: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 19: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 20: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 21: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 22: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 23: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 24: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 25: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 26: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 27: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 28: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 29: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 30: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 31: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 32: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 33: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 34: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 35: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 36: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 37: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 38: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 39: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 40: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”
Grafika 41: Wyjazd kl. VIIa i VIa oraz grupy uczniów z Ukrainy do Warszawy – realizacja II edycji projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”