Pudełko lekturowe to metoda aktywizująca, angażująca i… atrakcyjna dla uczniów, szczególnie czwartoklasistów. Pudełko z lekturą to nic innego, jak karton dowolnej wielkości, wypełniony przedmiotami wiążącymi się z treścią danej książki – w tym przypadku z „Akademią Pana Kleksa” Jana Brzechwy.
Podczas zajęć każdy z uczniów opowiadał o zawartości swojego kuferka, zadawał pytania dotyczące zgromadzonych przez siebie rekwizytów. Pozwoliło to innym dzieciom poznać różne sposoby rozumienia tekstu oraz utrwalić treść utworu literackiego, a odpowiadającemu dało dużą satysfakcję i możliwość dużej ustnej wypowiedzi na forum klasy.
Przygotowując pudełko od zewnątrz oraz wybierając jego zawartość, czwartoklasiści wykazali się dużą kreatywnością i pomysłowością. W środku znalazły się m. in. okulary, piegi (z papieru), pies (…pluszowy), czekolada (nawiązująca do nazwy ulicy, przy której mieściła się akademia), klucze, guziki i wiele innych przedmiotów związanych z lekturą.
Jakie korzyści przynosi przygotowanie pudełka lekturowego? Przede wszystkim pomaga omówić, utrwalić lub sprawdzić znajomość treści omawianej lektury, ćwiczy kreatywność, rozwija wyobraźnię i kompetencje komunikacyjne, rozbudza ciekawość, doskonali twórcze myślenie, kształtuje umiejętności argumentowania i budowania wypowiedzi oraz – uatrakcyjnia odbiór lektury i lekcje jej poświęcone.
Wykorzystywanie oryginalnych i angażujących metod pracy to doskonały sposób na rozbudzanie i wykorzystywanie potencjału drzemiącego w dzieciach. Uważam, że warto próbować – efekty mogą wyjątkowo pozytywnie zaskoczyć
Dorota Halas