Jak pracujemy na lekcjach języka polskiego? Na pewno twórczo i kreatywnie. Jakie pomoce wykorzystujemy? Nietypowe…
Kolorowe klamerki – przydają się np. do oznaczania różnych części mowy. Podczas lekcji powtórzeniowej piątoklasiści otrzymali ilustracje z różnymi wyrazami. Mieli je zakwalifikować do określonych grup, oznaczając obrazki kolorami: czasowniki klamerką czerwoną, rzeczowniki – zieloną, przymiotniki - żółtą. Zadanie zostało wykonane szybko i bezbłędnie.
Kostki – umieściłam na nich przykłady, pytania lub nazwę danej części mowy. W zależności od tego, co uczeń wylosuje, resztę musi dopowiedzieć sam. ;)
Długopisy z lampą UV – informacje nimi zapisane są na pierwszy rzut oka niewidoczne. „Magia” działa po włączeniu lampki. Zapisywałam nimi wskazówki np. podczas zadań powtórzeniowych lub przeznaczonych do samodzielnego rozwiązania.
Drewniane figurki – idealne do przedstawienia treści utworu literackiego. Wystarczyły karteczki z imionami postaci występujących np. w micie i …wyobraźnia zaczęła działać, a treść stała się przystępniejsza.
„Diamenciki” – czyli lśniące, plastikowe „kamyczki” lub serduszka. Wykorzystałam je np. jako zachętę do samodzielnego poszukiwania informacji przy lekcji powtórzeniowej. Uczniowie pracowali w grupach. Wykonywali zadania z karty pracy. Mogli korzystać z zeszytów i podręczników, jeśli jednak chcieli poprosić mnie o pomoc, musieli oddać „diamencik”. Większość grup uniosła się ambicją i zadania wykonała samodzielnie. Cel został więc osiągnięty;)
Dorota Halas